Een eenvoudig dieet en een snufje discipline; het recept voor kilo’s eraf

Heb je ieder jaar weer het voornemen om wat te vermageren? Maar is het tot nu toe niet gelukt met dat voornemen? Wordt het nu toch wel de hoogste tijd om er iets aan te doen omdat je overtollige kilootjes een bedreiging voor je gezondheid vormen? Wel, moeilijk is het niet, het vraagt alleen wat discipline.

Begin bijvoorbeeld allereerst met wat meer te bewegen. Pak de fiets in plaats van de auto als je voor kleine boodschappen naar de winkel moet. Neem niet de lift, maar klim met de trap zelf naar boven en laat de hond wat vaker uit op vrije momenten. Het zijn dagelijkse dingen die toch moeten gebeuren.

Het volgende waar je op kunt letten, is het eten. Zorg dat je zeker drie keer per dag, op vaste tijden een grotere maaltijd consumeert. En tussen die drie maaltijden door nog een keer een gezonde snack, zoals een stukje fruit. Zo blijft je spijsvertering op gang en ga je ook niet in 1 keer heel veel ongezonde dingen eten.

Gaat het met deze tips niet snel genoeg en wil je meer resultaat zien? Probeer dan eens het Weight Watchers dieet. Het fijne van dit dieet is dat je ‘normaal’ kunt blijven eten en je jezelf dus niet hoeft uit te hongeren. Daarnaast heeft Weight Watchers ook een online programma. Mensen met een druk leven en/of wisselende werktijden kunnen het dus ook volgen. Bovendien is het Weight Watchers dieet relatief goedkoop, zeker als je gebruikt maakt van een aanbieding die regelmatig op Goedkoop.be te vinden is.

Zo zie je maar, met een beetje discipline en een eenvoudig dieet vliegen er al heel wat overtollige vetjes vanaf.

Je gezondheid

Het is gelukkig zo dat niet iedereen de kans loopt dat je hart of vaatziekten kan krijgen, dit heeft veel te maken met risicofactoren. Risicofactoren voor hart en vaatziekten zijn factoren die ervoor zorgen dat je een verhoogde kans hebt op slagaderverkalking, een hartinfarct of een beroerte. Als je het risico om een hartinfarct of een beroerte te krijgen wil verkleinen dan is het verstandig als je bijvoorbeeld niet rookt. Heb je een te hoog cholesterolgehalte, of een te hoge bloeddruk ook dan is de kans dat je hart en vaatziekten krijgt groter als bij iemand die dit niet heeft. Ook zie je dat diabetes, ongezonde voeding erfelijkheid leeftijd en geslacht ook risico’s zijn voor het krijgen van hart en vaatziekten.

Er zijn natuurlijk ook factoren waaraan je zelf niets aan kunt doen, factoren zoals leeftijd, geslacht of erfelijkheid. Op de meeste factoren heb je zelf wel invloed, je bepaald zelf wat je eet, ook bepaal je zelf hoeveel je beweegt en of je wel of niet rookt. Heb je vaak langdurige stress dan is het risico op hart en vaatziekten zeker aanwezig. De meeste risicofactoren die je kunt krijgen komen vaak samen en versterken dan elkaar, hoe meer risicofactoren je hebt, hoe groter de kans is dat je hart en vaatziekten kan krijgen. Wat je ziet is dat diabetes, hart en vaatziekten en schade aan de nieren vaak samen voorkomen, het is nog lang niet duidelijk wat hiervan de oorzaak is, maar het gevolg ook niet. Ook als je reumapatiënt bent heb je ook een verhoogd risico op hart en vaatziekten.